Voor iedereen die een webwinkel wil gaan openen komen er bepaalde vragen terug tijdens de voorbereiding. Een voorbeeld daarvan is de doelgroep waarop de webshop zich zal gaan richten. In veel gevallen wordt er besloten dat ‘heel Nederland’ tot de doelgroep behoort, maar dat kan ook anders.
De weg van een webshop starten tot aan het neerzetten van een succesvolle webwinkel kan lastig zijn, het is daarom goed om voor jezelf op papier te zetten wat de strategie is om de webshop te laten slagen.
Doelgroep
De focus op een bepaalde doelgroep moet in die strategie ook terugkomen. Het is zijn, zoals in het begin al besproken, dat de shop zich richt op heel Nederland – in dat geval is het goed om te beschrijven hoe deze enorme doelgroep bereikt gaat worden. Een andere optie is om je te richten op een deel van Nederland: dan kun je een relevant aanbod neerzetten in de webwinkel en kun je ook de marketinginspanningen richten op een bepaald soort bezoeker, wat dat ook gelijk een stuk makkelijker maakt.
Assortiment
Een webwinkel beginnen voor een bepaalde doelgroep is ook direct terug te zien in het assortiment. Om te bepalen welke producten of merken je in het aanbod opneemt, kun je dan laten afhangen van de doelgroep. Bestaat deze bijvoorbeeld uit mannen, dan kun je alle merken die zich op vrouwen richten al achterwege laten; het zorgt voor relevantie binnen het assortiment en dat heeft weer als gevolg dat de bezoeker een betere ervaring zal hebben.
Over Shoptrader
Shoptrader is opgericht in mei 2005 en behoort met ruim 1500 webwinkels tot de top van Nederland. Een bedrijf met 8 enthousiaste en gedreven professionals, die zich elke dag volledig inzetten om vele webwinkels te ondersteunen. Webwinkels waar ondernemers dagelijks hun inkomsten mee verdienen.