Sporten in de winter, waarom niet?

Wanneer het buiten regenachtig en koud is en binnen lekker warm en gezellig, is het niet altijd even makkelijk om je sport outfit aan te trekken en buiten te gaan sporten.

I know the pain! Maar wist je dat dan eigenlijk het uitstekende moment is om te gaan sporten.

Bij mij is de motivatie ook altijd ver te zoeken, maar er is geen beter moment dan de winter om aan je lichaam en je conditie te werken, om nog maar te zwijgen over de boost die je krijgt achteraf!

Ben je benieuwd waarom? Lees dan zeker verder!

Lopen

Wat is er nu gezond aan sporten in de winter?

Sporten is een must als je je lichaam in goede gezondheid wil houden. Echter is het belangrijk om dit met gezond verstand te gaan doen en moet je naar je lichaam luisteren. Je lichaam overvragen kun je ook beter niet doen.

De meeste mensen houden sporten voor in de zomer, wanneer het mooi en verdraaglijk weer is, langer licht is buiten en het minder deprimerend is om ook maar één poot naar buiten te zetten.

Maar wist je dat sporten in de winter voordelen heeft ten opzichte van sporten in de zomer?

Ooit al van een winterdipje gehoord? De dagen worden korter, het weer wordt kouder, het is donker en eng buiten, … Het is algemeen bekend, in de winter hebben we meer dagen waar we onze lip even laten hangen en even geen zin meer hebben *last van grumpinitis* Wel, dat is nu net de reden waarom je net wel naar buiten moet! Als we sporten en bewegen maken we namelijk endorfine aan, de goed humeur stof die ons een goed gevoel geeft. Na het sporten krijg ik altijd een boost en heb ik dubbel zoveel energie dan voor het sporten. Vaarwel grumpinitis dus!

 

Je wordt er sterker van. Als je buiten gaat b

ewegen tijdens de winter, dan bouwt je weerstand zich sterker op en kun je zelf ook meer tegen een stootje. Je lichaam is meer gewoon. Blijf je heel de winter binnen in de warmte, dan kun je tegen minder en zal je vatbaarder zijn voor koude.

Je verbrandt meer calorieën. Het klink misschien raar, maar toch is het zo. Als het kouder is moet je lichaam namelijk meer werken om op temperatuur te blijven. Als je lichaam meer moet werken, verbrandt ze ook meer calorieën.  Voor je nu direct al je sport plunje aantrekt, wil ik hier eerst wel een MAAR aan toevoegen. Je lichaam moet meer moeite doen om op te warmen, wat goed is voor de verbranding, maar als je lichaam niet voldoende kan opwarmen doordat je je bijvoorbeeld te licht kleedt of niet goed opwarmt, dan is de kans op blessures veel groter. Hierover lees je verder meer.

Summer bodies

Beste periode om aan je zomer lichaam te denken. Winter betekent niet alleen koude, maar ook gezelligheid, kerstmis, feest en heel veel eten. We eten al eens wat meer, we drinken eens wat meer warme chocomelk, we laten ons wel al eens gaan (en terecht ook!) Door tussendoor ook af en toe eens te gaan sporten, denken we aan ons toekomstig zomer lichaam. No stress dus om op het laatste moment die laatste winterkilo’s kwijt te geraken. We mogen ons dan al eens laten gaan aan de kersttafel!

De beste en meeste zuurstof vind je op regenachtige en winterse dagen, wat wil zeggen dat je meer zuurstof binnen krijgt per ademhaling. Pas wel op dat je, bij echte vriestemperaturen, niet te veel koude lucht in je longen krijgt. Laat je hierdoor zeker niet afschrikken om bij temperaturen onder nul ook te gaan sporten, maar je moet wel enkele regels in acht nemen. Lees zeker verder!

Zoals Dory van Nemo ons al leerde: “when life get’s you down, you know what you gotta do?“ Just Keep Swimming! Just Keep Swimming! Hier haalde ik mijn inspiratie uit voor mijn laatste motivatie van waarom sporten in de winter wel een goed idee is. Stilzitten in de winter is eigenlijk helemaal geen zo’n goed idee. Het maakt niet uit hoe koud het buiten ook is, als je gaat sporten, warm je vanzelf weer op. Dus: Just keep moving! Just keep moving!

 

Waar moet je opletten als je wil sporten in de winter?

Mij moet je niet meer overtuigen van waarom de winter de beste periode is om te gaan sporten.

Het is in de winter wel belangrijk om een paar extra maatregelen in acht te nemen dan wanneer je in de zomer gaat sporten. Onafhankelijk van welke sport je ook doet zijn er een paar gouden regeltjes waar je je aan moet houden. Doe je dit niet, dan kan dit erg nefast zijn voor je lichaam en je gezondheid en kan het zelf onomkeerbare schade berokkenen. Hier zet ik even de belangrijkste op een rij.

Blijf water drinken, ook al heb je nog geen dorst. In de koude komt dat dorstgevoel pas later dan wanneer je in de zomer zou gaan sporten. Ook al merk je het niet of minder vlug, toch ben je tijdens het sporten in de koude ook behoorlijk aan het zweten en begint je lihcaam dus uit te drogen als je niet snel terug water opneemt. Om de 10 min een slok van je water nemen is dus wel een must.

Water

Koude gaat je bloedvaten gaan vernauwen, wat de toevoer van bloed en dus ook zuurstof naar je hart gaat verminderen. Tijdens het sporten vraagt je hart net meer bloed en zuurstof, want de kans op een verhoogde bloeddruk dus vergroot. Pas dus je sportsessies aan op vlak van duur en inspanning. Sport je op een rustig tempo, dan zal je hart ook minder bloed en zuurstof nodig hebben om mee te kunnen.

Laat je niet verrassen voor boobytraps en gladde stukken. Als je gaat lopen op een dik pak sneeuw, dan is de kans dat je in een put loopt of op een tak stapt zonder dat je het ziet veel groter. Ook kunnen er soms verraderlijke gladde stukken op het wegdek liggen. Pas dus je tempo en alertheid aan! Ik neem ook altijd mijn gsm mee. Zo kan je altijd iemand bellen moest het nodig zijn.

BreatheAls ik ga joggen, let ik altijd op mijn ademhaling. Ik steek er een soort ritme in waarom ik mij moet concentreren. Daarmee raak ik minder snel buiten adem. Tijdens de winter is controle over je ademhaling dubbel zo belangrijk. Je neus en mond hebben de functie om de temperatuur van de lucht die je inademt op te warmen voor ze in je longen terecht komt. Hoe kouder de lucht is, hoe moeilijker dit is en hoe groter de kans is dat zeer koude lucht in je longen geraakt, wat de kans op een longontsteking of erger vergroot. Indien je merkt dat je sneller begint te ademen en te hijgen en dus ook meer lucht binnen krijgt, pas je best je tempo aan zodat je je ademhaling terug onder controle krijgt.

Gepaste sportkledij voor de sport die je wil uitoefenen is in ieder seizoen belangrijk. In de winter moet je nog meer aandacht vestigen dat je je goed en aangepast kleedt tegen de koude. Doe je dit niet, dan verliest je lichaam te veel warmte en energie om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Want de kans op een te lage lichaamstemperatuur en dus ook  blessures terug vergroot. Ik zorg altijd dat mijn handen en voeten goed beschermd worden tegen de koude. Want eens mijn handen of voeten koud hebben, dan is het moeilijk om de rest van mijn lichaam ook warm te houden. Extra dikke sportsokken en handschoenen zitten standaard in mijn sportoutfit. Verschillende laagjes over elkaar is eigenlijk de beste manier om je lichaam warm te houden. Je isoleert de warmte en het heeft ook een voordeel dat je laagjes kunt uittrekken als je te warm hebt.

Ook zichtbaarheid is belangrijk: fluorescerende bandjes, fluovestje, eventueel een fiets licht op batterijen die je om je vinger draagt, … allemaal tips om je extra zichtbaar te maken op donkere en grijze dagen.

De warming up is nog belangrijker! In de zomer is dit al van groot belang voor je warming upspieren, in de winter nog veel meer. Je spieren hebben in de winter meer tijd en energie nodig om op te warmen en te versoepelen en dit ook vast te houden. Door extra warming up oefeningen te doen, help je je spieren hiermee. Doe je dit niet, dan is de kans op blessures veel groter. Ook gaan je bloedvaten hierdoor uitzetten, wat positief is voor de bloedsomloop en dus ook de verwarming van je lichaam. In principe hoef je geen andere oefeningen te doen, neem er gewoon extra de tijd voor.

Als je rekening houdt met deze zaken, dan hoeft sporten in de winter helemaal geen sleur te zijn. Als je het op de juiste manier doet, dan hou je het nog langer vol!

Geniet van het sporten, welke het ook is, maar geniet vooral van de mooie uitzichten die je mist als je binnen blijft zitten!

 

Op jouw gezondheid!

Jolien

Excuses

Dit bericht is geplaatst in Gezondheid en Voeding, Overig en getagd , . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.