Slecht nieuws gesprek met personeel

Wist je dat het erg belangrijk is om een goed en professioneel slecht nieuws gesprek te kunnen voeren? Want wanneer dit niet het geval is en het verkeerd over komt of verkeerd wordt opgevat, kunnen er problemen of scheve communicatie ontstaan. Diegene die het slechte nieuws ontvangt kan het verkeerd begrijpen en er zelf een ander verhaal van maken wanneer het niet op een goede manier wordt onderbouwd en wordt uitgelegd. De essentie van een slecht nieuws gesprek is namelijk dat diegene met wie je dit slechte nieuws gesprek voert na afloop een redelijk goed gevoel eraan overhoudt. Het komt namelijk wel eens voor dat leidinggevenden niet precies weten hoe ze een slecht nieuws gesprek moeten voeren. Stel dat een personeelslid vraagt om loonsverhoging en u vindt eigenlijk dat hij of zij dit (nog) niet kan krijgen op dit moment?

Slecht nieuws gesprek met personeel voeren

Wanneer je het personeelslid laat weten dat het niet mogelijk is om een loonsverhoging te geven, moet je er goed op letten dat je niet te negatief overkomt, maar dat je juist ook een positieve draai geeft aan het gesprek. Laat bijvoorbeeld weten tijdens het slecht nieuws gesprek wanneer je eventueel wel een loonsverhoging zou kunnen geven. Of dat er nog een aantal punten zijn waar hij of zij aan moet werken voordat deze een loonschaal omhoog kan. Let erop dat je het nieuws niet te hard en te negatief brengt tijdens het slecht nieuws gesprek, want dan blijft er op het einde geen goede verstandhouding meer over.

Meer informatie over slecht nieuws gesprek

Wil je graag meer weten over hoe je een slecht nieuws gesprek met personeel moet voeren? Volg dan eens een cursus slecht nieuws gesprek voeren. Dan weet je hoe je negatieve berichten kunt ombouwen tot een positief gesprek, zonder dat hij of zij er blijvend last van heeft. Want stel dat je het niet op een goede manier brengt, dan kan dat een deuk in het zelfvertrouwen van je personeel opleveren. Volg daarom een cursus slecht nieuws gesprek voeren!

Dit bericht is geplaatst in Carriere en Werk. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.