De toekomst van vrachtwagens

Het is een wens van elk jongetje om ooit een keer een vrachtwagen te mogen besturen, het grote toestel met een geweldig geronk van de motor maakt het beroep van vrachtwagen chauffeur tot een jongensdroom. De massa van minimaal 3500 kilo blijft onmisbaar voor de Nederlandse en ook Europese economische structuur. De combinatie van trekker en oplegger valt te spotten op de meeste belangrijke wegen, waar ze zo af en toe nog wel eens voor irritatie kunnen zorgen bij andere weggebruikers. Met name omdat ze slechts een beperkte snelheid hebben door de gigantische massa die de voertuigen kennen. Zeker op een tweebaansweg vormen vrachtwagens dan ook een rijdende flessenhals die het moeilijk maakt voor andere weggebruikers om eens flink door te rijden. De snelheid van vrachtwagens is ook nog eens wettelijk beperkt tot 100 en soms zelfs 80 kilometer per uur.

De langere en zwaardere vrachtwagencombinatie (LZV) is een vorm van vrachtvervoer die de laatste jaren aan populariteit wint. Deze grotere vorm van vrachtwagen is maximaal 25 meter lang, waardoor het ruim 6 meter meer aan laadruimte kent dan een normale vrachtwagen. Ook het vervoerde gewicht is in plaats van de maximale 50 000 kilo opgeschroefd naar een degelijke 60 000 kilo. Dit betekend dat er minder vrachtwagens ingezet hoeven worden op bepaalde trajecten. Wat weer minder uitstoot betekend en dus een winst voor het milieu. Uit onderzoeken blijkt dat er ongeveer 30% van het huidige brandstofverbruik op die manier bespaard kan worden. Wel is het zo dat door het extra gewicht er meer schade zal ontstaan op de wegen en deze dus vaker onderhouden moeten worden.

Veiligheid is een belangrijk item in de transportindustrie. Een paar jaar geleden was het revolutionair dat de dode hoek spiegel verplicht werd, tegenwoordig zijn alweer veel voertuigen voorzien van een achteruitrijcamera. Een dergelijke camera laat het aantal ongelukken met een achteruitrijdend voertuig afnemen met meer dan 50%. Er wordt dan tegenwoordig ook door de overheid onderzocht of het mogelijk is om een achteruitrijcamera verplicht te maken. Heb je nog geen achteruitrijcamera op je voertuig? Tegenwoordig is het mogelijk om een achteruitrijcamera draadloos te installeren. Zo worden hoge installatie kosten vermeden en kan deze camera ook makkelijk vervangen worden.

Dit bericht is geplaatst in Carriere en Werk, Wetenschap. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.